Wij vinden het erg belangrijk dat iedereen tevreden is met de projecten die wij opleveren. Zowel de klant, de eindgebruikers als wijzelf natuurlijk! Wij kijken namelijk met een andere blik naar speelplekken dan bijvoorbeeld opdrachtgevers of kinderen. Vandaar dat wij graag in gesprek gaan met de klant en omwonenden van een speelplek, om duidelijk te krijgen wat de wensen zijn. Op die manier wordt iedereen bij het project betrokken, aan de hand van buurtparticipatie. Hoe dit precies werkt? Dat leggen we je graag uit!
Als eerste stap gaan wij altijd in gesprek met de klant. Klanten hebben namelijk vaak al een bepaald eisenpakket waar wij rekening mee moeten houden. Zo is een belangrijk onderdeel het budget. Er is veel mogelijk op het gebied van het inrichten van speeltuintjes, maar het is belangrijk om binnen het gewenste budget te blijven. Ook kan het zo zijn dat de opdrachtgever al een bepaalde materiaalsoort in gedachte heeft wanneer het aankomt op de speeltoestellen en ondergronden. Voordat we met de buurtbewoners in gesprek gaan is het belangrijk om eerst te weten welke kaders er zijn, zodat we daarna gerichter kunnen communiceren.
Wanneer we alle kaders op een rijtje hebben gaan wij aan de slag met het opstellen van enquêtes die we uit kunnen delen aan de omwonenden van de desbetreffende speelplek. We maken een aparte enquête voor kinderen en een aparte voor ouders en andere omwonende volwassenen. In de enquête komen vragen naar voren over de huidige speeltoestellen, de wensen voor nieuwe speeltoestellen, de wensen voor materiaalsoorten, of inclusief spelen belangrijk is, en ga zo maar door. Er is voor de buurtbewoners genoeg ruimte om input te geven. Wij nemen in dit gedeelte een adviserende rol aan.
Hebben we alle enquêtes binnen, dan gaan we de wensen bekijken en op basis hiervan één of meerdere ontwerpen maken. In dit ontwerp maken we een visueel beeld van de speelplek, met speeltoestellen en ondergronden en al. Deze ontwerpen worden vervolgens voorgelegd bij de klant en buurtbewoners, en dan geldt vaan het ‘meeste stemmen gelden’ principe. In een tweede enquête kunnen de buurtbewoners hun stem doorgeven en daaruit komt dan een winnaar naar voren.
Is er een definitieve keuze gemaakt, dan lest er nog maar één ding: een afspraak maken met de klant voor het realiseren van de speelplek!
Is buurtparticipatie iets voor jou? Neem dan contact met ons op en informeer naar de mogelijkheden!
Ook jouw speelplek wordt leuker met de aandacht van Replay Speeltoestellen. Neem vrijblijvend contact met ons op voor meer informatie en ervaar zelf wat wij voor jouw speelplek kunnen betekenen.
Key-accountmanager Leisure
Adviseur spelen regio Noord- en West Nederland
Adviseur spelen
Regio Zuid- en Oost Nederland